NEDGROET NEGL (KILEMATRIX)

Patient-information før operation af nedgroet negl

Nogle gange er det nødvendigt at foretage operation af nedgroet negl. Det gør man normalt først efter at man har forsøgt at komme igennem med ikke operative behandlinger.

Indgrebet foretages i lokalbedøvelse af tåen. Indgrebet kan foretages både når tåen har infektion og når den er uden.
Operationen består af fjernelse af den ene (eller begge) sider af neglen, samtidig fjernes en del af negleanlægget i kanten af tåen. Herved bliver neglen smallere og mere lige i siden og vokser ikke ned i huden.

Forløbet med klargøring, bedøvelse og operation varer i alt en halv times tid.
Det er ikke muligt selv at køre bil efter operationen, og derfor bør du få nogen til at hente og bringe dig. Det er også vigtigt at holde foden opad (på bagsædet af bilen på vejen hjem) og i ro resten af operationsdagen, samt dagen efter. Tag et par praktiske bukser på med god plads til forbindingen.

I bør parkere bilen i parkeringskælderen under klinikken, så du ikke skal gå for meget efter operationen. Elevatoren fører op lige ved indgangen til klinikken.
Lokalbedøvelsen af tåen varer 4 til 12 timer (nogle gange op til et døgn) efter operationen. Der vil være nogle smerter efterfølgende. Disse behandles med vanlig håndkøbsmedicin. Du bør således have panodil og Ipren derhjemme, hvis du kan tåle dette. Smerter og hævelsen kan mindskes ved, at man holder benet og foden højt (gerne over hjertehøjde), men om natten er det ok at ligge som normalt. Har man mulighed for det, kan det dog være en god ide at hæve fodenden en smule, eller ligge en pude under madrassen.

Forbindingen består af en ganske stor komprimerende bandage. Såret er syet med tråde som skal fjernes efter ca. 7 dage, men forbindingen bør fjernes allerede efter ca. 2 dage. Du skal være forberedt på at tåen ser noget rød og irriteret ud, når forbindingen fjernes. Dette er helt normalt. De følgende dage har tåen godt af luft og sæbebadning 2 gange dagligt. Brug gerne sæbespånevand og engangsvaskeklude. Sæbebadet afsluttes med at skylle/bruse foden i rent vand. Vandet må ikke være for varmt. Man kan eventuelt sætte et plaster på om natten, hvis det siver for meget. Opstår der gennemblødning af bandagen, skal denne skiftes allerede dagen efter operationen. Det er vigtigt at holde forbindingen tør. Bliver forbindingen våd, skal den skiftes hos os eller hos egen læge.
Det er ikke muligt på forhånd at sige, hvor lang en sygemelding der er nødvendig, dette afhænger meget af det eventuelle arbejde. I nogle tilfælde kan arbejdet genoptages et par dage efter operationen mens andre må vente, til de igen kan få sko på, hvilket typisk tager 2-4 uger.

Der er altid en risiko ved at lade sig operere, selv ved et mindre indgreb som dette. Der er risiko for betændelse, og i nogle tilfælde kan der vokse en lille rest af neglen ud igen i hjørnet. Det kan så være nødvendigt at fjerne dette ved et nyt indgreb. Tåen vil oftest føles "anderledes" i starten efter operationen.