NÅLEBEHANDLING AF KUSKEFINGRE (NÅLEDUPUYTREN)

Patient-information før nåleoperation af Dupuytrens kontraktur.

Der er planlagt operation af dine krummede fingre. Indgrebet foretages i lokalbedøvelse og forløbet med klargøring, bedøvelse og operation varer knapt en halv times tid. Du bør ikke selv køre bil efter operationen, og derfor bør du få nogen til at hente og bringe dig.

Operationen indebærer at man med en kanyle laver en hel masse små stik i det fortykkede væv, som således svækkes hvorved man efterfølgende kan strække fingeren ud. Normalt er der kun et ganske lille hul i huden, men en sjælden gang kan huden ikke give sig tilstrækkeligt, hvorfor der kan komme en defekt hvor man må løsne huden for at få det til at nå sammen.

Lokalbedøvelsen i hånden varer nogle få timer, hvorefter du må forvente at der vil være nogle smerter i hånden. Disse behandles med almindelig smertestillende medicin, som købes i håndkøb. Du bør således have Panodil og evt. Ipren derhjemme, hvis du kan tåle dette.

Forbindingen består af et elastikbind over et plaster. Hvis forbindingen er for stram, skal du løsne den efter nogle timer. Forbindingen skal holdes rent og tørt og må fjernes efter 1 døgn.

Engang imellem er der behov for at sy med en tråd. Hvis dette er tilfældet, kan man når elastikforbindingen er fjernet eventuelt påsættes et plaster. Såret har dog også godt af luft ind imellem og må gerne bruses/vaskes efter forbindingen er fjernet. Undgå at få snavs i såret. Dæk trådende med et plaster, hvis der er risiko for snavs.

Trådene skal fjernes efter ca. 10-14 dage. De kan fjernes her i klinikken eller du kan få dem fjernet ved din egen læge.

Der vil ofte være en kontrol inden for en uges tid, hvor vi tager stilling til behovet for en eventuel skinne som man kan have på om natten i en periode.

Det er godt at bevæge fingre og hånd i tiden efter operationen for at modvirke stivhed. Dog er det vigtigt at du i det første døgn efter operationen holder hånden opad (gerne over hjertehøjde) og i ro for at mindske hævelse, blødning og smerter.

Øvelser:

• Stræk og bøj fingrene mange gange i løbet af dagen.

• Stræk forsigtigt fingeren ud og hold strækket i 1½ min. Gentag øvelsen 2 gange dagligt.

• Øvelser i varmt vand (først når såret er helet): Bøj og stræk dine fingre i vandet i ca. 10min. Brug evt. en svamp. Det varme vand blødgør huden, arvæv og muskler.

Det er ikke muligt på forhånd at sige, om en eventuel sygemelding er nødvendig, da dette afhænger meget af det eventuelle arbejde. Med let arbejde kan dette genoptages nogle dage efter operationen. Med tungt fysisk arbejde kan der gå nogle uger.

Der er altid en risiko ved at lade sig operere. Der er risiko for betændelse og nedsat funktion af nerver i området. Oftest vil nervefunktionen bedres spontant i løbet af den første tid efter operationen, men der er en risiko for at der kan komme vedvarende føleforstyrrelse efterfølgende. Der er også mulighed for, at krummede fingre ikke kan rettes helt ud ved operationen. Kuskefingre er en kronisk sygdom og der vil normalt komme tilbagefald efter en periode.