SENESKEDEHINDEBETÆNDELSE (DE QUERVAIN)

Patient-information før operation for De Quervain

Der er planlagt operation af seneskedehindebetændelse, også kaldet De Quervain´s syndrom. Indgrebet foretages i lokalbedøvelse. Forløbet med klargøring, bedøvelse og operation varer knapt en halv times tid. Du bør ikke selv køre bil efter operationen, og derfor bør du få nogen til at hente og bringe dig.

Lokalbedøvelsen i hånden varer typisk 4-6 timer (nogle gange op til et døgn) efter operationen. Du skal forvente lidt smerter i den første tid efter operationen. Disse behandles med vanlig håndkøbsmedicin. Du bør således have Panodil og evt. Ipren derhjemme, hvis du kan tåle dette.

Forbindingen består af et elastikbind over et plaster. Hvis forbindingen er for stram, skal du løsne den efter nogle timer. Forbindingen skal holdes rent og tørt og må fjernes efter 1½-2 dage. Derefter kan der påsættes et plaster. Såret har dog også godt af luft ind imellem og må gerne bruses/vaskes efter forbindingen er fjernet. Undgå at få snavs i såret. Dæk trådende med et plaster, hvis der er risiko for snavs.

Såret er syet med en tråd, som skal fjernes efter ca. 8-10 dage. Trådende kan fjernes her i klinikken eller du kan få dem fjernet ved din egen læge.

Det er godt at bevæge fingre og hånd i tiden efter operationen for at modvirke stivhed. Dog er det vigtigt at du i det første døgn efter operationen holder hånden opad (gerne over hjertehøjde) og i ro for at mindske hævelse, blødning og smerter.

Øvelser:

• Stræk og bøj fingrene mange gange i løbet af dagen.

• Øvelser i varmt vand (først når såret er helet): Bøj og stræk dine fingre i vandet i ca. 10min.  Brug evt. en svamp. Det varme vand blødgør huden, arvæv og muskler.

Der kan være en del ømhed af hånden den første tid og det kan være en god ide når trådende er fjernet og såret helet, at massere operationsområdet med en fed creme eller evt. voltaren gel. Dette er med til at øge blodgennemstrømningen og reducere hævelse. Ved vedvarende smerter efter nogle måneder, kan det en sjælden gang være nødvendigt at lægge en blokade.

Det er ikke muligt på forhånd at sige, om en eventuel sygemelding er nødvendig, da dette afhænger meget af det eventuelle arbejde. Med let arbejde kan dette genoptages nogle dage efter operationen. Med tungt fysisk arbejde kan der gå op til 2-3 uger.

Der er altid en risiko ved at lade sig operere, selv ved så lille et indgreb som dette. Der er risiko for betændelse og nedsat funktion af nerver i området, men det er heldigvis sjældent at der optræder komplikationer efter denne type operation.