FJERNELSE AF NEGL PÅ FINGER (SIMPEL NEGLEFJERNELSE FINGER)

Patient-information før operation af simpel neglefjernelse

Der er planlagt operation med fjernelse af neglen.

Indgrebet foretages i lokalbedøvelse af fingeren. Indgrebet kan foretages, både når fingeren har infektion og når den er uden.

Operationen består af fjernelse af neglen og oprensning af neglelejet.
Forløbet med klargøring, bedøvelse og operation varer knapt en halv times tid.

Det er ikke muligt selv at køre bil efter operationen, og derfor bør du få nogen til at hente og bringe dig. Det er også vigtigt at holde hånden opad og i ro resten af operationsdagen.

I kan parkere bilen i parkeringskælderen under klinikken. Elevatoren fører op lige ved indgangen til klinikken.

Lokalbedøvelsen af fingeren varer 4 til 12 timer (nogle gange op til et døgn) efter operationen. Der kan være nogle smerter efterfølgende, selvom det dog normalt ikke er det store.

Disse behandles med vanlig håndkøbsmedicin. Du bør således have Panodil og evt. Ipren derhjemme, hvis du kan tåle dette.

Smerter og hævelse kan mindskes ved, at man holder hånden højt (gerne over hjertehøjde), men om natten er det ok at ligge som normalt.

Dagen efter operationen kan du fjerne forbindingen og opstarte sæbebadning, gerne med sæbespånevand og brug af engangsvaskeklude, 2 gange dagligt. Dette fortsættes indtil fingeren er uden rødme og hævelse.

Det er ikke nødvendigt med forbinding/plaster udover de første dage.

Undgå at få snavs i såret. Dæk evt. fingeren med et plaster, hvis der er risiko for snavs. Vi fraråder, at du arbejder med friske/ferske madvarer, før såret er helet.

Nogle gange sender vi et stykke af neglen til undersøgelse for svamp. Hvis dette er tilfældet, kontakter vi dig med svar.

Det er ikke muligt på forhånd at sige, om en eventuel sygemelding er nødvendig, da dette afhænger meget af det eventuelle arbejde. Med let arbejde kan dette genoptages nogle dage efter operationen. Med tungt fysisk arbejde kan der gå nogle uger.

Der er altid en risiko ved at lade sig operere, selv ved så lille et indgreb som dette. Der er risiko for betændelse, men betydende komplikationer er heldigvis sjældne efter denne operation.

Læge Jan Smedegaard Hede      Oktober 2024